Oprettet af Vibeke1965 d. 15/09/2012 kl. 11:08

Vibeke1965´s dagbog

Jeg har været på dukankuren siden november 2011, og frem til 15. august havde jeg tabt 20 kg, og det er super dejligt - men men men.... jeg kom til at give lidt slip på kuren og de gode vaner, jeg skulle nemlig på ferie til Tyrkiet her i september, så tog 3-4 kg på og efter en uges all inclusice smuttede der et par stykker mere på!!!!<br />
<br />
Nu er jeg klar igen, jeg startede i går - vægt 95,9 kg, vægttab ialt 14,4 kg mit mål er at komme ned på 73 kg, så må vi se om jeg skal længere ned, men det er så mange år siden, jeg var der sidst, så har simpelt hen ingen anelse om, hvorvidt det er min nye idealvægt, men det er en bmi på 24, så....<br />
<br />
Jeg tager 7 dage attack, så jeg kan få rettet min hjerne og krop ind igen, heldigvis er min kalender blank de næste 2 uger, så der kommer ingen fristelser før jeg er helt tilbage på kuren.<br />
<br />
Jeg har ikke tidligere skrevet dagbog herinde, men deltaget flittigt på siden her, men jeg har besluttet, at nu vil jeg også skrive dagbog, nok ikke hver dag - vi får se.<br />
<br />
Jeg glæder mig til at være med igen og til at se kiloene rasle af


Vibeke1965

22/04/2015 kl. 08:36
Så gik der lige en uges tid igen.

Var til energi-workshop i går med Martin Kreutzer - han sagde mange spændende ting....

Bl. andet at hvis man er en mand på 115 kg, der går 3 km så forbrændes 350 kcal. Der skal forbrændes 7.000 kcal udover normalt for at tabe 1 kg = han skal gå 60 km for at tabe 1 kg!!!!!

Vel at mærke hvis han ikke spiser ekstra!!!

Det synes jeg er tankevækkende, fordi vi altid får tudet ørerne fulde af at vi skal dyrke motion for at tabe os - vi ville få meget mere ud af at kigge lidt på vores kost (for selvfølgelig skal vi stadig forbrænde mere end vi indtager for at tabe os).

Man taler også meget om, at jo flere muskler, jo mere forbrænder man - ja men 1 kg ekstra muskler forbrænder 15 kcal om dagen!! Hvis jeg træner super flittigt fra nu af, så vil jeg måske ha udviklet 2 kg ekstra muskler om et år - og så går der yderligere ca et halvt år før jeg har tabt et ekstra kilo.

Vel at mærke hvis jeg ikke spiser ekstra!!!

Det er jo ikke sådan at han fraråder motion - tværtimod, men man skal bare overveje hvorfor man gør det og hvad man gør - for man skal ikke løbe hver dag - det er for ensidig motion - man skal også træne styrke, smidighed og koordination.

Man forbrænder mest ved langsom gang frem for almindelig gang - og gang er ikke sult-provokerende, så man spiser ikke mere bagefter, derfor er det en bedre motionsform end 30 minutter intensiv løb (altså hvis jeg kunne få kroppen op i det tempo )

Så den gode motion= mere energi:

1. en gåtur i frisk luft

2 man får et privat frirum (eller en god samtale med partner/veninde hvis man har mere brug for det)

3 man har en god fornemmelse bagefter

4 man skal udfordre sine muskler, der hvor de er - så for mig er 7minutesworkout-app helt fint

Og så anbefalede han at man fandt en motionsform, man kunne li - måske endda kunne gøre til en hobby - i stedet for at tvangs-træne løb fordi "det er godt for mig og hurtigt overstået" han foreslot stand-up-paddling

Og så sagde han, at man forbrænder 40% mere ved at stå op end ved at sidde ned....så jeg må få gang i hæve/sænke-bordet.... (står op nu )

Så alt i alt - forsøg at bevæge dig mere i det daglige=mere energi=højere forbrænding (forudsat du ikke spiser ekstra)

og så snakkede han om 1 kg frugt/grønt om dagen, men det duer jo ikke på denne side

Og så 1 spsk Møllers Tran eller 1 dåse makrel i tomat om dagen   - jeg må vist ha fat i Møller....

Mange tanker herfra

God dag

&nbsp;
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
Vibeke1965

22/04/2015 kl. 09:05
Nåja og så skulle man passe på, at motionen var energi-givende og ikke energi-drænende (for mig = ikke for hård)
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
Catherina

22/04/2015 kl. 13:24
Lyder som en ganske intressant work.shop. Jeg har selv læst HIT af Michael Mosley, og den var lidt af en øjenåbner for mig med hensyn til motion og motion for at tabe sig.
Jeg vil helt klart anbefale den hvis du får lyst en dag.

Når jeg i en forbindelser får nævnt, at jeg har tabt over 40 kilo, bliver jeg gerne spurgt om hvordan. Når jeg siger at det primært er ved kostændring, og en smule motion, kan man tydeligt aflæse, at de venter på at man siger "motion", og flere gange får jeg et "Ja ja .. motion skal der jo tit..."

Sagen er jo, at motion er en meget lille del af det, når man skal tabe sig, og de fleste udøver det forkert hvis de vil brænde fedt.
Jeg er selv begyndt at træne, men det er for at øge min muskelmasse samt styrke, og tone min krop, ikke så meget for at brænde fedt, selvom det ville være skønt hvis det skete.

Jeg er sikker på, at dine 7 minutter også vil hjælpe med tiden, og ja, vigtigt man finder en metode man kan lide og har det godt med, så man gider blive ved, også når resultatterne kan tage lang tid.
Lyder som om, at du fik rigtig meget ud af det, og ja, Makral i dåse smager skønt, det spiste jeg tit på Dukan, ikke sikker på Møller er så lækkert, men har aldrig smagt det
Vibeke1965

22/04/2015 kl. 13:52
Jeg er mega dovent anlagt, så hvis jeg kunne undgå det, ville jeg ikke dyrke motion (eller også er jeg bare doven, fordi  jeg vejer 40 kg for meget...hønen/ægget?)

MEN jeg er kommet til den erkendelse, at hvis jeg ikke GØR et eller andet, så kan jeg nok ikke bevæge mig ret meget om 20 år (jeg er næsten 50).

Jeg har allerede nu ondt i fødder, ryg/lænd, nakke/skulder og det bliver jo kun værre - jeg kan sagtens mærke, at jeg har fysiske problemer allerede nu og at jeg hurtigt bliver træt(altså jeg kan jo godt gå og cykle og sådan noget, men det tærer på kræfterne)  så derfor bliver jeg nødt til at gøre noget nu - det optimale ville jo være at tabe 40 kg, men det er jo ikke så nemt, og det styrker jo heller ikke musklerne og ryggen, så derfor er jeg startet med styrke og så må det andet komme.

Igen det der med at gøre noget godt nu i stedet for at vente til vægten er lavere.

Ja synes jeg fik en del ud af det
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
Catherina

22/04/2015 kl. 14:19
Jeg havde også rigtig mange smerter da jeg vejede 40 kilo mere. Bare "simple" husholdningsting som opvask, tøjvask og indkøb gjorde mig syg af smerter.
Jeg havde problemer med at røre og bevæge mig 3-5 dage efter jeg havde været i vaskekælderen, og støvsugning gjorde mig grædefærdig.

Jeg kunne sige, at det ville blive bedre hvis du tabte dig, men det ved du jo allerede, og vidste jeg jo også dengang. Det er bare nemmere sagt end gjort.
Jeg ved ikke om jeg er doven som sådan, men jeg nyder at være inaktiv. Jeg nyder en dag hvor jeg bliver længe i sengen og læser eller slapper af, ser en masse tv og eneste motion er fra stuen til køkkenet eller badeværelset.

Jeg tror, at det at du styrker din ryg og lænd, vil hjælpe dig, og man kommer ikke så langt når/hvis man bliver ved med at sige "når jeg har tabt mig, SÅ begynder jeg at motioner mere".

Jeg planlagde, med strenge ordre til mig selv, at jeg skulle begynde at træne igen i Fitness world senest september oktober sidste år.
Det skete først i midten af Februar, og der er dage hvor jeg må sige til mig selv for at sparke mig ud af døren, at det er ok hvis jeg bare går 5 minutter på løbebåndet med 8 % hældning. Det bliver så altid meget mere når jeg først er kommet igang.
Det bliver nemmere med tiden, men det er jo også let nok at sige, kunne jeg ikke selv have brugt til så meget selv.

Jeg læste i øvrigt op omkring Dukan2 den anden dag. Den lød spændende, og kunne måske være en ide, når/hvis den almindelige udgave ikke er den rette for dig. Og selv baby step er skridt i den rigtige retning, det vigtigste er jo at man kommer derhen af, selv hvis det bliver lidt langsommere.
Vibeke1965

22/04/2015 kl. 14:45
Dejligt at du deler

Nej jeg er også ved at være der, hvor jeg skal udover "når jeg har tabt mig"

Jeg VED jo godt, at det er godt for mig at cykle på arbejde, men det er godtnok svært at komme i gang efter vinteren - kan hele tiden finde på undskyldninger....

MEN i morgen gør jeg det

Hæng mig op på det

&nbsp;
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
Catherina

22/04/2015 kl. 14:55
Den kedelige med sande ting er desværre også, at man kan ikke tabe sig om holde det, med mindre man er helt klar til det.
Og man kan ikke bruge det til noget at slå sig selv i hovedet, selvom det at give sig selv et los bag i kan hjælpe.

Når jeg går med 15 % hældning på løbebåndet, og er udmattet, fortæller jeg mig selv hvor god jeg er, at jeg er den allerbedste, det er stærkt gjort og bare lidt endnu. Kan sætte det op med 1½ minute MANGE gange i løbet af træningen.
Jeg bruge aldrig udtryk som "du SKAL 10 minutter endnu" når jeg træner, da jeg er overbevidst om at ros gør meget mere end tvang.

Mange ville nok grine eller korse sig hvis de kunne læse mine tanker under træning. Men for mig virker ros og "bare lidt endnu" bedre end "jeg SKAL".

Hvis du ikke nyder eller bryder dig om at træne/motioner, så prøv om ros kan hjælpe til at holde ud eller komme igang. Slå sig selv i hovedet over hvad man ikke gør hjælper ingen.
Vibeke1965

23/04/2015 kl. 05:58
Du har ret - jeg ville føle mig fuldstændig latterlig hvis jeg skulle gå og rose mig selv - i Jette Uhre guiden skulle jeg begynde at stå foran spejlet og sige "jeg elsker dig Vibeke" det føles stadig helt forkert, men jeg kan godt se psykoligien i det, så jeg øver mig

Og jeg er på cykel i dag - diskuterede godt nok mange gange med mig selv inden jeg tog cykeltøj på, for normalt når jeg cykler tager jeg af sted kl. 6,10 og i dag blev den så bare 6,40!!! og der var da også kø i omklædningsrummet.... men jeg kom jo alligevel i bad og fik make-up på, så værre var det altså ikke.

Min cykel mangler pt 3. gear, så hvis cykelsmeden mener han har tid til den i dag, så bliver det i bil i morgen, men ellers var det jo dejligt med den friske luft - også selvom der var lidt modvind

Så i dag har jeg trænet både kondition og styrke - kunne godt mærke mine lårmuskler - dem har jeg ikke brugt meget siden sidst jeg cyklede

God dag
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
welle

23/04/2015 kl. 07:01
Hvor er du sej at du vandt kampen idag , det blæser ellers godt !!! God tur hjem igen . Til jeres skriverier om motion , jeg har tabt mine 20 kg uden motion , pga en dårlig ryg og et dårligt ben . En enkelt lille gåtur engang imellem er det blevet til og øv vægttabet har ikke hjulpet på mine smerter !!
Vibeke1965

23/04/2015 kl. 10:26
Jeg vidste godt, at man ikke tabte sig af motion, men det var rart at få et konkret tal-eksempel, for det er jo den diskussion man ofte får fra de normalvægtige (der ikke fatter en pind )

Øv at det ikke h ar hjulpet på dine smerter, men det må trods alt være mindre belastende for ryg og ben at du har tabt dig?
Startvægt 19/8-14: 118,7 16/3-15: 111,5 = tabt 7,2 kg
Catherina

23/04/2015 kl. 14:50
Jeg mente nu mere, at andre ville grine af mig, hvis de vidste hvad der går gennem hovedet på mig, for at få min krop til at fortsætte og holde ud når det bliver hårdt

Stærkt du fik cyklet i dag, jeg skulle have været oppe og kigge på nogle kollectionsprøver med op til 80% rabat, men var ærligtalt for sløv og doven i dag til at lave andet, end slappe af foran tv'et og pc'en. Droppede også mig fastedag, men havde også sat for mange ind i denne uge, så nok meget godt der røg en.

Trist du ikke slap af med smerterne ved at tabe dig, Welle. Jeg slap af med næsten alle mine, ihvertfald dem som nok var der pga min vægt. Mit skadede knæ er stadig skadet, blev kørt ned for en 14 år siden, og grunden til jeg bliver frarådet at løbe (med mindre jeg skal nå en bus eller tog, hvilket efterhånden er tit), men det giver mig meget færre problemer og smerter.

Og nej, motion er ikke nødvendig for at tabe sig, det de fleste misforstår når de giver "gode råd". Men det er selvfølgelig godt at styrke sine muskler, få flere og mere styrke, hvilket vil hjælpe en på længere sigt.
Et must ? Nej, og jeg smed mine 12 kilo med let faste uden af gøre noget som helst.
Når jeg træner nu er det for at tone, forme og øge min styrke.

Endelig fundet ud af hvordan jeg ændre mit navn herinde, var så træt af at kigge på "den udsultede" 
welle

23/04/2015 kl. 15:24
Jo , det har da selvfølgelig været godt for resten af kroppen , men havde bare et stille håb om at rygsmerterne forsvandt ..... Ja, de normalvægtige er så kloge , for de har aldrig prøvet det .
Christel

28/04/2015 kl. 07:58
Hvad er planerne så Vibeke? Læste at du har taget til dig: aldrig mere slankekur .. ændrer du så din kost eller spiser frit, og hvordan skal det så gå?
Chrisycat

28/04/2015 kl. 16:48
Hej Vibeke, ja så er jeg her igen og kan se du vidst er den enste jeg kender som stadig hænger lidt ud her Håber du har det godt.



Denne tråd er lukket og kan ikke længere besvares

Søg forum


Seneste oprettede indlæg

Dukan Slankekur - Generelt
Opsigelse
25/04/2021 kl. 08:22

Dukan Slankekur - Generelt
Står stille
11/04/2021 kl. 20:53

Dukan Slankekur - Generelt
Dukan app (nybegynder)
16/03/2021 kl. 09:53

Dukan Slankekur - Generelt
Fastelavnsboller
30/01/2021 kl. 16:05

Dukan Slankekur - Generelt
Spsk eller vægt
22/01/2021 kl. 16:44


Seneste kommentarer

Dukan Slankekur - Generelt
Opsigelse
17/05/2021 kl. 21:29

Dukan Slankekur - Generelt
Spsk eller vægt
15/03/2021 kl. 09:44

Tekniske spørgsmål
Tilbage-tasten
16/11/2020 kl. 14:48

Opskrifter - LCHF
Fødselsdagskager på LCHF
14/09/2020 kl. 12:20

Dukan Slankekur - Generelt
Hirseflager - er det tilladt på Dukan?
14/09/2020 kl. 12:14

Cookies hjælper os til at give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores ydelse, accepterer du vores cookies.