Angrebsfasen


Angrebsfasen varer normalt 2-5 dage, men kan vare op til 7 dage, afhængig af hvor meget du skal tabe dig. Retningslinier for antal dage i angrebsfasen:

Under 5 kilo: 2 dage
5-15 kilo: 3-5 dage
Over 15 kilo: 5-7 dage. Jo flere kilo, jo flere dage. Tal dog med din læge, før du tager flere end 5 dage i angrebsfasen

Du må kun spise proteiner i denne periode. Dette hjælper på motivationen, da det giver et hurtigt vægttab. Find instruktioner til udregning af antal dage i angrebsfasen her. I denne fase må man kun spise fra 10 forskellige madgrupper, men man må spise så meget man vil. Man SKAL holde sig til disse grupper og må ikke på noget tidspunkt afvige. Der er nogle enkelte begrænsninger, på hvor meget man må spise af enkelte ting, det kan læses under hver gruppe.

Man skal forsøge at kombinere fra de forskellige grupper, så man både får oksekød, fjerkræ, fisk og skalddyr.

Gruppe 1: Oksekød og kalvekød (hestekød, for dem der spiser det) Spis ikke entrecot, da det indeholder for meget fedt. Det må ikke steges med fedt. Man kan hælde et par dråber fedt på panden og tører det af med et stykke køkkenrulle, for at få lidt fedt på panden. Man kan også spise oksefars med under 10% fedtindhold.

Gruppe 2: Lever og tunge. Okse- og kalvelever og lever fra fjerkræ. Okse- og lammetunge.

Gruppe 3: Fisk. Alle typer fisk, frisk, frosset på dåse (ikke i olie), røget osv.

Gruppe 4: Skaldyr.Rejer, hummer, muslinger osv.

Gruppe 5: Fjerkræ. Alle typer fjerkræ, så længe man ikke spiser skindet. Man må ikke spise fjerkræ med flat næb, som and og gås.

Gruppe 6: Skinke med lavt fedtindhold. Kyllingeskinke, kalkunskinke osv. falder selvfølgelig under denne kategori. Der findes flere forskellige typer pålæg, som kan bruges, bare vær opmærksom på at fedtindholdet er lavt og vær også opmærksom på indholdet af salt.

Gruppe 7: Æg. Kan tilberedes på stort set alle måder, men uden at tilsætte fedt. Man kan lave æggekage med lidt løg eller asparges (meget lidt, da det er til at give smag), skinke, rejer osv. Man bør max. spise 3 æggeblommer per uge. Man kan spise så meget æggehvide som man vil. Se dog listen over tilladt og tolererede madvarer, da der ikke er 100% klarhed omkring mængden af æg man må spise.

Gruppe 8: Fedtfattige (det er fint med op til 2%) mejeriprodukter. Yoghurt, mælk osv. med op til 2% fedt og 7% sukker. Der må ikke være tilsat sukker.Vær opmærksom på ikke at spise yoghurt med frugtstykker i angrebsfasen, da frugten indeholder meget sukker. Man bør holde sig til under 1000 gram om dagen.

Gruppe 9: Halvanden liter væske om dagen. Dette er obligatorisk. Dette er meget vigtigt, for at rense ud i nyrerne og for at tabe sig. Man må gerne drikke Coca Cola Light og andre light sodavand, samt kaffe og te i alle faserne.

Gruppe 10: Halvanden spiseskefuld havreklid om dagen. Obligatorisk!

Motion
Man bør dyrke minimum 20 minutters motion om dagen. Hvis man ikke dyrker intensiv motion normalt, som løb eller sport, hvor man bevæger sig meget, bør man ikke begynde på det. Det vil sige, at man så skal dyrke 20 minutters let motion, som kan være at gå en tur på 20 minutter.

Elevatoren (og rulletrapper) eksisterer ikke mere. Du må ikke længere tage elevatoren, trappen skal bruges.

Kommentarer (421)

  • Christel

    |

    Lav havre grød af jeres klid så.. Smager som havre grød. Eller paner kylling i klid. Eller brug den i fars

    Svar

  • Tanjapigen

    |

    Jeg laver dukan kammerjunker/cornflakes samt vanilie/kanel muffins men r i tvivl om hvor længe det kan holde sig samt hvordan det skal opbevares?

    Svar

  • Feride

    |

    Hej jeg er lige blevet medlem og har ik nogen anelse om hvordan man starter og ved heller ik helt hvad man må spise og ikke spise og kan i fortælle mig hvor meget man kan tabe sig på en mdr ca ? Skal man købe bogen får at se hvordan det foregår ?

    Svar

    • Boenne

      |

      Som kent skriver, så kan du finde, hvad du skal bruge i linket. Jeg har ikke købt bøgerne, men har læst alle artikler og diverse tråde om selve konceptet og ikke mindst om angrebsfasen, inden jeg gik igang.
      Hvor meget man kan tabe sig på en måned afhænger af mange ting. Bl.a. hvor meget du skal tabe dig. Jo mere overvægt der er at tage af, jo hurtigere går det i starten, så hvis du eks. skal tabe 20kg, så må man forvente, at det går hurtigere i starten, end hvis du kun skal tabe 5 kg.
      Jeg skal tabe 25 kg og har indtil videre tabt 4½ kg på de første 2½ uge.

      Svar

    • welle

      |

      Ja, det er meget individuelt som du skriver . Jeg skal tabe 15 kg og har tabt de første 11 kg på 9 uger . Det er fantastisk at det kan gå så stærkt , god motivationsfaktor . Det går da også super for dig Boenne.

      Svar

  • OliviaLauritzen

    |

    Hvordan skal jeg få spist det der havreklid? Har ingen ovn i mit lille kosteskab af en lejlighed så kan ikke bruge det i bagværk. Kan jeg drysse det over min yoghurt? Eller blande det op med havregryn og så mælk over? Og hvor kan jeg købe havreklid? Findes der produkter jeg kan købe der indeholder nok havreklid til at jeg kan spise det i stedet for noget jeg selv laver?

    Svar

    • lucky

      |

      Du kan lave pandekager og ja ellers drys over yoghurt ,rest det på panden evt. Med strø sød og drys over koldskål.Du kan købe havreklid i Web shop,Kvickly ,Føtex bla. du må ikke spise havregryn,hvis du skal have færdige produkter med havreklid så tror jeg du skal på nogen udlanske sider.
      PS. Mener jeg engang har læst at nogen bagte boller i en muffins bagemaskine…

      Svar

  • Linespre

    |

    jeg har forgæves ledt efter hvordan det er med proteinrige “køderstatninger” som linser og bønner. Fx Grønne linser? Der er meget højt proteinindhold (23,5) – men må man spise det i Angrebsfasen? Det er jo i princippet en grøntsag? For hvad gør man, når man ikke spiser kød? Det gør jeg – men tænkte man kunne spise fx kylling og så linser til, som tilbehør – så måltidet blev lide mere “helt”.

    Svar

    • admin_kent

      |

      Linser og bønner er ikke tilladte hverken i angreb eller vekselfasen pga. indholdet af kulhydrater.

      Svar

    • lucky

      |

      Du kan lave blomkåls ris squash spaghetti

      Svar

  • Trine

    |

    1,5 spiseske havreklid.. er det maks det man må få eller må jeg godt spise mere end 1,5 spiseske? :) det er jeg meget usikker på :)

    Svar

    • admin_kent

      |

      nøjagtig mængde

      Svar

  • the_vest

    |

    Er på dag 1 i angrebsfasen, og har lidt “begynderspørgsmål”:
    1) Kan man erstatte fromage frais med skyr naturel 0,2%?
    2) Hvad med mellemmåltider, mangler inspiration og opskrifter
    3) I bogen er der nævnt listen over tilladte ting i angrebsfasen. Men spiser man så fx. ren hakkebøf til aften, eller er der noget tilbehør man godt må lave til (ved godt, kartofler, pasta, ris og grøntsager er bandlyst, men hvad gør I andre?)

    Svar

    • lucky

      |

      1) kan du godt
      2) har du set under opskrifter,men det kan være deller,kyllinglår uden skind,kødchips,mælkeprodukt.
      3) du kan lave en sovs du jævner med en lille smule maizenastivelse,kold kold krydderuret dressing,eller et spejlæg.

      Svar

  • Triiiiiiine

    |

    Hejsa..
    Tænkte på om i overholder 100% med æg. man må jo kun få 3 blommer om ugen og alle de hvider man vil.. overholder i det? eller spiser flere blommer i løbet af ugen.. men jaa der er bare meget mere fedt i blommen..

    Svar

    • lucky

      |

      jeg har ikke overholdt 100% nogen dage spiser jeg 1-2 æg og andre dage ikke nogen,men det bliver til mere end 3 stk.

      Svar

  • DDB

    |

    Hej. Dette er nyt for mig. Men jeg kan ikke lide dukan muffen samt pandekagerne. Andre der har det som mig? Er det okay at bare spise kød så? Og må jeg drikke mælk? :-)

    Svar

    • lucky

      |

      Du kan bruge dit klid som drys på yoghurt,ja du må få op til en L mælkeprodukt om dagen.

      Svar

  • DDB

    |

    Er jeg den eneste der ikke kan lide pandekager og muffins? Jeg er helt ny her, og har været ude og handle alt ind. Jeg har ikke fundet ud af om det er havreklid eller fromagen som jeg ikke kan li. Hvad gør i? Kan jeg bare kun holde mig til kød i angrebsfasen?

    Svar

    • zBumle

      |

      Jeg kan heller ikke fordrage dem :p ..
      - Du SKAL huske halvanden spiseske havreklid om dagen og halvanden liter vand..
      _ Men derudover så ja, så kan du sagtens spise kød ( jeg selv ligger morgenen ud med Cheasy’s vanilie 0,1% yoghurt med 1 spiseske havreklid ) . Så ellers æggekage med kalkun/kyllinge skinke, med hytteost ( max 2% ), som tilbehør.
      Prøv at gå ind og søge efter madplan / opskrifter til dukan angrebsfasen ( google ? ).. :)

      Svar

    • welle

      |

      Jeg er også ny herinde , har tabt 9,1 kg på 6 uger . Jeg er begyndt at bage dukanbrødet , men som muffins , jeg blander lidt løg , oregano eller forårsløg i , det smager dejligt . Ang. Havreklid tager jeg det nogle gange bare på en ske og skyller ned med vand .

      Svar

Skriv en kommentar

Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.