Vekselfasen


Varigheden af vekselfasen afhænger af hvor meget du vil tabe dig. Denne fase skal følges, indtil du har opnået det ønskede vægttab. I denne fase skifter man mellem dage kun med proteiner og dage med proteiner og grøntsager, med maks. 5 dage af hver. Man kan selv vælge om man vil tage fx 5 dage med proteiner, efterfulgt af 5 dage med proteiner og grøntsager. Vi anbefaler at man skifter hver dag, så man ikke bliver træt af, kun at spise proteiner flere dage i træk.

Man skal spise 2 spsk. havreklid om dagen i denne fase.

Dagene hvor man spiser grøntsager og proteiner, skal man spise begge dele, ikke kun grøntsager. Det anbefales at sammensætningen er en tredjedel grøntsager og to tredjedele proteiner.

Ikke alle grøntsager er tilladte. Se listen over tilladte og tolererede mad- og drikkevarer.

Motion

Man bør dyrke minimum 30 minutters motion om dagen. Hvis man ikke dyrker intensiv motion normalt, som løb eller sport hvor man bevæger sig meget, bør man ikke begynde på det under vekselfasen. 30 minutters motion, kan være en gåtur på 30 minutter.

Elevatoren (og rulletrapper) eksisterer ikke mere. Du må ikke længere tage elevatoren, trappen skal bruges.

Kommentarer (142)

  • 5kiloformeget

    |

    Der er ikke meget gang i dette forum, skal vi ikke være lidt mere aktive, så vi kan støtte hinanden her?

    Svar

    • welle

      |

      Ja, det er vist kun i perioder at der sker noget herinde . Men der er jo også efterårsferie , det er måske derfor her er lidt dødt .

      Svar

    • admin_kent

      |

      Du skal ind på forum, hvor der er aktivitet. Dette er kommentarfelt til en side.

      Svar

  • 5kiloformeget

    |

    Hvor meget shirataki nudler må man spise pr dag?

    Svar

    • welle

      |

      Det er tilladt i ubegrænset mængde i alle faser !

      Svar

    • 5kiloformeget

      |

      Fedt, tak :-) Welle

      Svar

  • stinnadan

    |

    Hej I Søde støttende derude <3

    Hvormeget i mælkeprodukter må jeg indtage om dagen i angrebsfasen?.

    Jeg har forstået det med obligatorisk havreklid om dagen 2 spsk. Men hvormeget hvedeklid om dagen?. ;-)

    Skyr fra Thise har tit været min redning i angrebsfasen, må jeg nu købe med frugtsmag?.

    Ost, hvor og hvad må jeg indtage, udover hytteost 1,5 % og rygeost 0,5%. Der er nogen som kommer ost i ovnen, hvilke en bruger I der, og hvor kan jeg købe det?.

    Jeg bliver så glad for et hurtig svar, da jeg mangler Info .

    Tak ;-) tak på forhånd til jer der vil hjælpe mig :-)

    Svar

    • stinnadan

      |

      Jeg har lige tjekket det. Der står 2 spsk.havreklid om dagen under obligatoriske i angrebsfasen.

      Svar

    • Boenne

      |

      Havreklid er 1½ spsk obligatorisk i angrebsfasen og 2 spsk havreklid obligatorisk i vekselfasen. I vekselfasen kan du øge mængden af havreklid ved at bruge de tolererede, hvis nødvendigt.
      Hvedeklid kan bruges, hvis du har problemer med maven, men er ellers ikke en del af kuren.

      Svar

    • stinnadan

      |

      Lige præcis ;-) Sådan læser jeg det også. TAK søde…

      Svar

    • Ninapiie

      |

      Jeg køber ost fra Cheasy 6% køber den i Føtex. Den kan bruges til revet ost ;-)

      Svar

  • zumo26

    |

    jeg skal lige høre for tror jeg har misforstået noget. jeg er i vekselfasen på dag 3 jeg har spist kød og grøntsager sammen de dage men kigger rundt her på siden og bliver lidt forvirret.
    når i skriver i jeres kommetarer at i spaiser 2-2 vil det så sige at i spiser 2 dage kun kød og proteiner også 2 dage kun med grøntsager.

    Svar

    • Boenne

      |

      I vekselfasen veksler du mellem PP dage og PG dage. Du skal have lige mange PP dage (Pure Protein) og PV dage (Protein/Vegetables). Om du skifter hver dag, tager 2 PP og 2 PV er helt op til dig. Du kan køre helt op til 5-5, så prøv dig frem for at finde ud af, hvad der passer bedst for dig.

      Svar

  • Susan Andersen

    |

    Hej.
    Jeg er godt nok ved at være deprimeret :(

    Jeg startede på DuKan kuren sidste mandag, og det gik rigtig fint med vægttabet.
    Jeg skulle være 4 dage i angrebsfasen og jeg nåede at tabe 3,4 kg, selvom der stod inde på beregningen på den Engelske DuKan side, at jeg skulle tabe 1,7 kg.

    Den sidste dag i angrebsfasen spiste jeg dog kun min morgenmad, bestående af yoghurt med vanille med 1½ spsk. havreklid rørt i, og til frokost havde jeg lavet en tatar mad.
    Jeg var imidlertid blevet så mæt af den tatar mad og alt det væske, at jeg ikke kunne spise mere den dag, og næste dag da jeg vejede mig, havde jeg tabt 3,4 kg.

    Så skulle jeg starte på Vekselfasen, og endelig kunne jeg begynde at spise noget salat også, så til morgenmad fik jeg som sædvanlig yoghurt med vanille, og til frokost havde jeg bagt nogle DuKan boller som jeg måtte spise 2 af, med hamburgerryg og cheasy 6% ost og rygeost 1%.

    Til aften lavede jeg æggekage med skinkestrimler og 1/4 stegt løg, tomatbåde og agurkespringer, og en god skål salat, med iceberg, tomat, agurk, ½ løg, blomkålsbuketter.
    Jeg kunne dog kun spise det halve af æggekagen, men så var der jo til frokost dagen efter.
    Da jeg vejede mig dagen efter, havde jeg taget 400 gram på, og det forstår jeg ikke noget af, da jeg jo ikke har spist noget jeg ikke måtte.
    De sidste dage har jeg ligeledes taget på, og i går spiste jeg bøf med spejlæg, og lidt senere nogle hapsere af kyllingeinderfilet og kotelet (uden fedt). Det var kun 1 lille kotelet og 2-3 små stykker kyllingeinderfilet jeg havde spist, og jeg havde lavet en marinade og marineret det, som også er i DuKan bogen (Thailandsk oksebøf) og alligevel da jeg vejede mig her til morges, havde jeg taget ialt 800 gram på siden jeg sluttede i angrebsfasen.

    Så er mit spørgsmål: HVAD GØR JEG FORKERT ??????

    PLEASE hjælp mig admin_kent eller en anden der VED hvad jeg gør forkert … :(

    Svar

    • stinnadan

      |

      Hej Susan….
      Jeg forstår godt du bliver trist til mode og frustreret. Men jeg har erfaring med et kanon råd, som jeg her vil give og anbefale dig. Det er absolut så svært i starten, men positiv stædighed giver positive resultater ;-)

      Her kommer guldkorns rådet :-) Gå kun på vægten hver 10 dag. Grunden er at der sker en masse i kroppen fysisk, psykisk og i sær homunelt, (kvinders cyklus).

      Jeg håber du vil give det en chance, for det er det hele værd, selvom selvbeherskelse er en prøvelse her, ikke at veje dig hver dag eller andet, men håber 10 dag. Held og lykke til :-)

      Svar

    • admin_kent

      |

      Det er meget normalt, at man i starten af vekselvasen stagnerer eller tager lidt på. Du får flere kulhydrater og binder mere vand i kroppen igen.
      Hvis det påvirker motivationen meget, at vægten svinger lidt den forkerte vej engang i mellem, vil jeg lige som stinnadan, råde dig til at gå på vægten lidt færre gange. Vægten kan svinge meget fra dag til dag, afhængig af cyklus, hvad du har spist, om det er noget der binder mere vand osv. Derfor er det bedre, at fx gå på vægten en gang om ugen.

      Svar

  • fru olsen

    |

    Jeg ser flere steder at der står 5 dage med den ene og 5 dage med den anden, min uge har 7 dage ?

    Svar

    • marianne brøndum pedersen

      |

      kære fru olsen, jeg er ikke helt klar over, hvad dit problem er? Hvad mener du med den ene og den anden? Protein- og grønsagsdage? Hvis det er det du mener, så spiser du bare 5 dage med proteindage og 5 dage med grønsagsdage, uanset hvor lang din uge er :-) – i øvrigt vil jeg råde dig til at ændre disse intervaller til måske hver 2. dag, så går du ikke så let sur i kun at skulle spise protein i så lang tid ad gangen.

      Svar

    • 5kiloformeget

      |

      Der menes nok, at du ikke skal spise kun kød i 5 dage og kød/grønt i 5 dage. Så bliver man træt af det, men 2 x 2 dage eller 3 x 3 dage.

      Svar

  • Kirsten Madsen

    |

    Jeg er lige kommet igennem angrebsfasen og har tabt 1,3 kg. Skal nu starte i vekselfasen, men syntes jeg mangler morgenmad. Føler kun der er omelet og skyr at vælge imellem (plejer at spise havregryn). Nogen der kan hjælpe?

    Svar

    • marianne brøndum pedersen

      |

      Jeg spiser kanelpandekager med hytteost hver morgen. 2 spsk havreklid, kanel efter smag, 3 spsk. cheasy vanilleyoghurt, 1 æg og lidt sødemiddel røres sammen med en ske. Det passer med, at man tager 2 spsk. dej på panden til hver pandekage (giver 3 pandekager). Dertil som sagt hytteost. Det smager lækkert, føler jeg spiser kanelsnegl hver morgen :-)

      Svar

  • gagan

    |

    I tråden har jeg læst at man ikke må spise meget af det tilladte. Men iflg. Hr. Dukan må man siger så meget man har lyst til, eller er det bare mig der har misforstået det?

    Håber at der en der kan svare

    Svar

  • NatCan

    |

    Jeg har købt begge bøger der anbefales under denne kur. Den som foreskriver alle regler og retningslinjer samt opskriftbogen. I hans bog forslår han en mulighed i vekselfasen, der hedder “to ren protein dage om ugen fx mandag og torsdag, hvor resten af dagene er uden diætkost” Har nogen erfaringer med denne tilgang? Nogen der ved om den virker, og hvad der helt præcist menes??

    Svar

Skriv en kommentar

Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.