Vekselfasen


Varigheden af vekselfasen afhænger af hvor meget du vil tabe dig. Denne fase skal følges, indtil du har opnået det ønskede vægttab. I denne fase skifter man mellem dage kun med proteiner og dage med proteiner og grøntsager, med maks. 5 dage af hver. Man kan selv vælge om man vil tage fx 5 dage med proteiner, efterfulgt af 5 dage med proteiner og grøntsager. Vi anbefaler at man skifter hver dag, så man ikke bliver træt af, kun at spise proteiner flere dage i træk.

Man skal spise 2 spsk. havreklid om dagen i denne fase.

Dagene hvor man spiser grøntsager og proteiner, skal man spise begge dele, ikke kun grøntsager. Det anbefales at sammensætningen er en tredjedel grøntsager og to tredjedele proteiner.

Ikke alle grøntsager er tilladte. Se listen over tilladte og tolererede mad- og drikkevarer.

Motion

Man bør dyrke minimum 30 minutters motion om dagen. Hvis man ikke dyrker intensiv motion normalt, som løb eller sport hvor man bevæger sig meget, bør man ikke begynde på det under vekselfasen. 30 minutters motion, kan være en gåtur på 30 minutter.

Elevatoren (og rulletrapper) eksisterer ikke mere. Du må ikke længere tage elevatoren, trappen skal bruges.

Kommentarer (115)

  • Bettino

    |

    Har søgt på mange ting i Dukan omkring indtagelse af fedt, hvilket jo er ikke eksisterende men men men de fedtopløselige vitaminer omfatter A-, D-, E- og K-vitamin.

    Disse vitaminer skal opløses i fedt under fordøjelsen, ellers bliver de ikke optaget, men ryger direkte gennem tarmen og ud igen i stedet for. En af de første bivirkninger ved en ekstremt fedtfattig kost er, at optagelsen af de fedtopløselige vitaminer bliver mindre.

    Det er derfor vigtigt at spise fedt i samme måltid som de fedtopløselige vitaminer. Alle former for fedt er lige gode til at opløse vitaminerne. Man behøver dog ikke svælge i fedt for at sikre en god optagelse. En lille mængde er tilstrækkelig. Er der nogen kloge hoveder herinde der kan give mig en forklaring på det god dag til jer

    Svar

    • Christina

      |

      Jeg ved ikke hvad du gerne vil have en forklaring på, men du får jo små mængder fedt, da kød og æggeblommer indeholder fedt. Om det er i tilstrækkeligt store mængder skal jeg ikke gøre mig klog på, men mon ikke hr. Dukan har tænkt det ind?

      Svar

  • connie sørensen

    |

    Vægten kører op og ned, de sidste 3 uger har vægten drillet 64,2 en dag så 65 så 64,4 så 64.8 sådan har det været de sidste 3 uger øv, mangler kun lige af tabe 2 kg.
    Skal jeg gå vider til fase 3 og evt vende tilbage sener ?

    Svar

    • Ninapiie

      |

      Det er oftest svært når man er ved at nå i mål…. Så driller det :-(
      Det er lidt op til dig selv, hvor længe du holder ud med kampen mode sidste kg. Nogle taber sig yderligere i fase 3.
      Jeg personligt ville nok prøve at fortsætte fase 2 et par uger endnu, og se om der ik kunne ryge lidt mere. Men selvfølgelig kun hvis motivationen er der. Prøv evt med lidt ekstra lange gå ture ;-)

      Svar

    • connie sørensen

      |

      Jeg går lange ture med hunden hver dag og jeg løber 3.5 km 2-3 gange om ugen går til zumba/fitness en gang om ugen, spiser det jeg må så øv øv når det står stille :(

      Svar

  • MichelleRec

    |

    Må jeg spise gulerødder i denne fase? hver anden dag? eller hver dag?

    Svar

    • Ninapiie

      |

      Du må kun spise gulerødder de dage du har grøntsags dag. Men spis ikke for mange…. Gulerødder er søde ( kan ik huske hvor mange gram man må spise af dem) Jeg spiser dem højst en gang om ugen :)

      Svar

  • Tuttusan

    |

    Hej alle
    Hvem kan opklare følgende for mig i vekselfasen:
    Der står, at tilladte grønsager må spises ubegrænset, mens der et andet sted står, at fordelingen skal være 1/3 grønt og 2/3 protein.
    God fedtfattig lørdag aften til alle

    Svar

    • admin_kent

      |

      Du må stadig spise ubegrænset, men for at nå det optimale vægttab, bør den være 1/3 grønt og 2/3 protein.

      Svar

  • Fifixxx

    |

    Jeg synes jeg mangler forslag til mellemmåltider uden forberedelsestid… Altså hvor man ikke skal stege, bage, koge… Ku godt bruge lidt inspiration her i opskrifterne :-) Jeg er i vekselfasen og har lige spist lidt skyr, rejer, 3 små tomater og en stor spsk. skyr…

    Svar

    • Nanna

      |

      Jeg svitser oksekødsstrimler, dem til stroganof, på panden med krydderier. Afkøler og har dem med i en bøtte på arbejde, som en kødsnack. Kan gøre det samme med kylling.
      Hvis jeg kun har spist æg og skyr om morgenen, så tager jeg enten en pandekage eller en bolle med. Meget nemt:-)

      Svar

  • Nanna

    |

    Hej Kim. Hvis du har fået drukket mere vand vil vægten stige p.g.a. væske og noget kan så stamme fra øget muskelmasse også:-) Det bør udligne sig efter nogle dage.

    Svar

  • kim naja anette heinz

    |

    Hej Nanna,
    Tusind tak for dit svar :-) Jeg ved endelig også godt at man mere skal koncentrer sig om hvordan man ser ud frem for vægten ;-) det må jeg altså lærer! Har målet mig og bum du har ret :D
    Fortsætter træning som planen og så må man jo lige lære at slå kold vand i blodet når der er et ekstra kilo eller 2 på det kan jo kun være musklerne der gør det :)

    Med hensyn til kød og proteiner .. Når man når i fase 3 kan man så stadig spise lige så meget kød man føler sult for tror du eller skal man skærer meget ned efter fase 2? Den er jeg virkelig i tvivle om.

    Mvh
    Kim

    Svar

    • Nanna

      |

      Hej Kim. Det var dejligt at cm målet var faldet. Når du har tabt ønsket antal kilo går du til fase tre. Dvs. Fase to kan godt være mellem 30-90 dage alt efter behov. Når du kommer til fase 3 er det 10 dage pr tabt kilo. Del op i to. Så er det i den første halvdel af tiden at det nu er tilladt med stivelsesprodukter en gang om ugen og sidste halvdel af tiden to gange ugentligt. Du må spise alt det kød og protein du orker og SKAL stadig have en fast proteindag om ugen. Torsdag anbefales af mange. Det var her det glippede for mig sidste gang, men denne gang vil jeg holde hårdt fast:-) Vi høres ved.

      Svar

  • Nanna

    |

    Hej Kim Naja,
    Hvis ikke du har en Tanita vægt der kan måle din fedt og muskelmasseprocent, kan du ud fra vægten ikke vide om du reelt har tabt fedt. Højst sandsynligt vil din fedtprocent være faldet fra du startede diæten til nu. Jo mere protein du spiser jo bedre kan kroppen opbygge nyt muskelvæv, da protein er ligesom byggesten for kroppen. Ganske korrekt vejer muskler langt mere end fedtvæv og derfor kan man sagtens risikere at se en øget vægt selvom man har tabt fedtvæv. Derfor vil jeg klart anbefale dig også at tage dine cm. mål, især rundt om taljen og hoften. Som tommelfinger regel er en tabt cm = 1 kg fedtmasse. Jeg er nu på fjortende dag og i vekselfasen og min vægt er pt også steget næsten 1 kg, men både min fedtprocent og cm.mål er faldet, så ingen panik her… Du skal endelig blot hænge i og fortsætte med at træne så meget som muligt. Jo højere muskelmasse du får, jo højere bliver din krops forbræning og herved vil du ligepludselig tabe dig mere end før.Fortsat god kamp. Hilsen Nanna

    Svar

  • kim naja anette heinz

    |

    Hej alle,
    Er i vekselfasen nu og har i alt smidt knap 4 kg på ganske kort tid. Her imorges var der så 600 gr på igen. Tænker i ikke godt det kan være fordi jeg er gået i gang med træning + gåtur? Da muskler vejer mere end fedt kunne det så ikke være forklaringen? Jeg har nemlig ikke snydt eller lavet om i mine spise vaner, og holder mig til lige under 1kg mejeri produkter max 2% og ellers kød som oksekød, tun, kylling osv. Da jeg lige nu kører protein dage. Derudover drikker jeg rigtig meget vand, og ellers kun kaffe. Drikker hverken sodavand eller benyttter mig af div. Sødemidler eller noget. Så må det efter jeres mening ikke komme fra træningen? Men tænker bare 600 gr fra den ene dag til den anden er lidt vild?

    Svar

Skriv en kommentar

Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.