Konsolidationsfasen

Det er meget vigtigt, at man fortsætter kuren i denne fase. Mange stopper, når de har tabt det antal kilo de ønskede, men det resulterer ofte i at man tager kiloene på igen.

Man skal følge denne fase 10 dage for hvert kilo man har tabt, så hvis man har tabt 10 kilo, skal man følge konsolidationsfasen 100 dage.

Du kan nu spise grøntsager og proteiner hver dag.

Frugt

I denne fase kan man nu begynde at spise frugt, men kun en portion om dagen i første halvdel af fase 3 og to portioner i anden halvdel.

Den forbudte frugt

Man må spise alle typer frugt på nær: banan, vindruer, kirsebær og nødder. En portion svarer til fx et æble, en pære eller en appelsin.

Brød

Det er tilladt at spise 2 skiver brød om dagen. Undgå helst hvidt brød, specielt hvis du har tendens til nemt at tage på. Spis i stedet groft eller rugbrød.

Ost

Det er tilladt at spise en portion ost om dagen, svarende til ca. 40 gram. Osten skal være af den type man skærer og ikke smøreost og skimmelost. Hvis man kan undgå oste med stort fedtindhold, er det at foretrække.

Fødevarer med stivelse

Fødevarer med stivelse omfatter blandt andet kartofler, pasta, linser, hvidt brød, ris, cuscus og majs. Man skal dele konsolidationsfasen op i to lige store dele. I den første del, må man spise en portion mad om ugen med stivelse og i anden del må man spise to portioner om ugen. En portion svarer til omkring 200 gram.

Kød

Det tillades at man spiser lammekølle en til to gange om ugen i denne fase, ud over de andre typer kød fra de andre faser, som selvfølgelig stadig tillades.

Festmiddag

En festmiddag kan indeholde alle de typer madvarer man ønsker, men der er nogle restriktioner. Man spiser kun en portion, det vil sige at man fylder ikke tallerknen igen, når man har spist en portion. Man kan spise både forret, hovedret og dessert med et glas vin eller en øl til. Man må ikke holde to festmiddage lige efter hinanden, altså hvis man spiser festmiddag lørdag til middag, må man ikke spise festmiddag lørdag aften.

Som med fødevarer med stivelse, opdeler man konsolidationsfasen i to lige store dele og i den første del må man spise en festmiddag en gang om ugen og i anden del, må man spise en festmiddag to gange om ugen.

Torsdag kun med proteiner

I konsolidationsfasen skal man have en dag om ugen, hvor man kun spiser proteiner. Torsdag er den bedste dag, da det er før weekenden, hvor man normalt holder festmiddag. Det bør være den samme dag hver uge, så hvis man vælger onsdag, så bør det altid være onsdag.

Havreklid

Man skal spise 2 spiseskefulde havreklid om dagen i denne fase.

Motion

Man skal fortsætte med motion hver dag og man bør dyrke minimum 25 minutter, men gerne mere.

Kommentarer (11)

  • connie sørensen

    |

    Der står en portion fødevare med stivelse er 200g er det før risen/pastaen er kogt ?

    Svar

  • connie sørensen

    |

    Må man spise havregryn i fase 3 ?

    Svar

    • Christina

      |

      Kun som et stivelsesholdigt måltid eller som en del af festmåltidet.

      Svar

  • Gitte Balsby

    |

    Hejsa :-)

    Jeg håber på hjælp her, er lidt forvirret…. Jeg er på 4. dagen i fase 1 – jeg har taget “udregningen” på Dunkans UK side, og der står:
    4 days attack
    111 days of perseverance
    158 days of consolidate

    …vil det så sige, at jeg fra i morgen og 111 dage frem, er i fase 2?

    Sorry hvis det er et dumt spørgsmål, men synes det kan være lidt svært af finde ud af :-)

    På forhånd tak for lidt afklaring

    Svar

    • lucky

      |

      Hej
      Ja det er rigtigt,men det er vejledende,nogen når det før og andre efter,de dage der er regnet ud.
      Du skal være i fase 2 til du har nået den vægt du ønsker
      Og fase 3 10 dage for hvert kg du har tabt.

      Svar

    • trolle23

      |

      Det er første gang jeg er herinde på siden. Jeg har de små hæfter og der står 5 dage i fase 1 og fase 2 indtil du har tabt det du ønsker. Derefter fase 3 i ti dage for hvert kilo du har tabt. Fase 4 resten af livet.
      Jeg ønskede at tabe 15 kilo, men kunne mærke, at jeg var kørt træt efter knapt 10, så jeg gik ind i fase 3 på det tidspunkt og har kørt her i 33 dage og alt går fint.
      Håber du finder ud af det.
      Nu ser jeg lige at det er måneder siden du skrev dit indlæg. Håber du har fundet ud af det ellers må du igang igen.
      Hilsen trolle23

      Svar

  • Helleq

    |

    Det er netop på grund af fedtet at både bananer og nødder er udelukket, dukankuren er både kulhydrat- og fedtfattig. Bananerne indeholder ydermere frugtsukker, som også er forbudt, da de får ens blodsukker til at stige, og dermed også ens sultkurve :) Og det er faktisk muligt at vænne sig til at træne uden en masse kulhydrater, i stedet for begynder man at lave ketose ( du kan fornemme det på din ånde). Faktisk kan kroppen holde til at man forbrænder op imod 22oo kalorier UDEN at få tilført kulhydrat. Og ellers er mælk en god energikilde og lige så valid som en proteinbar, nødder eller andet energimiddel :)

    Svar

    • maria helding

      |

      Du går jo ikke i ketose uden et højt indhold af fedt.. Og er minimal indhold af kulhydrat. Faktisk under 30 gram om dagen, hvilket du ikke opnår i denne fase ihvertfald.

      Fedt i bananer??? Ha ha.. Der er INTET fedt i bananer. Der er kostfibre og sukker.

      Svar

  • Dorthe jørgensen

    |

    Et lille spørgsmål: hvorfor må man ikke spise nødder? Det indeholder da en masse sunde olier, og er især god før træning. Jeg kunne godt se mig selv gå død under en træning uden noget sukker information af frugt fx. Priser tit en banen og lidt nødder inden træning, men det er så helt udelukket i denne kur?

    Svar

  • Bente Gravgaard

    |

    Hej. Jeg er kommet i tvivl med hensyn til de stivelsesholdige madvarer i denne periode. Der står at man må indtage alle slags madvarer til et festmåltid, hvis jeg så spiser noget med stivelse her, tæller det så for 1 gang af de gange man må få det i løbet af ugen ? Tak for en god side med masse af inspiration

    Svar

  • LKH

    |

    Hvis man får lyst til en chokolade bar i denne fase svarer det så til et festmåltid ?

    :)

    Svar

Skriv en kommentar

Du skal være logged ind for at skrive en kommentar.