Oprettet af Christel d. 20/11/2012 kl. 10:55

Fuldkornsbrød

Er ved at forberede mig på fase 3, hvor man bl.a. må få to skiver brød om dagen.<br />
<br />
Og grundig som Dellepude jo er, har jeg kigget både i den danske udgave af bogen (oversat fra den oprindelige franske udgave) og den amerikanske udgave fra 2011 (oversat fra den engelske udgave fra 2010). Som tidligere drøftet her på forumet er der en række forskelle på bogudgaverne, hvor det virker som om, den engelske/amerikanske udgave er den senest opdaterede fra Dr. Dukan's egen hånd.<br />
<br />
Det ligger fast, at man bør spise fuldkornsbrød og ikke hvidt brød, og at det hvide hvedemel nærmest er det rene gift 8O Men hvor stor en del af brødet, skal være fuldkorn? Mængden af fuldkorn i brød varierer voldsomt - prøv at tage et kig på brødpakkerne i supermarkedet, hvor det f.eks. kan være 34&#37; fuldkorn i fuldkorns-toastbrød, eller 54&#37; i Kohbergs Herkules Fuldkornsbrød.<br />
<br />
I Danmark må man bruge "fuldkornsmærket" på brød, hvis det opfylder følgende krav:<br />

<ul class="bbcode_list">
<li>Mindst 50&#37; fuldkorn regnet på produktets tørstof</li>
<li>Mindst 30&#37; fuldkorn regnet som QUID (mængdeangivelse af ingredienser - det er denne angivelse, der normalt er fremhævet på brødpakningerne)</li>
<li>Fedt højst 7 g/100 g</li>
<li>Sukkerarter totalt højst 5 g/100 g</li>
<li>Natrium højst 0,5 g/100 g</li>
<li>Kostfibre mindst 5 g/100 g</li>
</ul>
Afsnittet "To skiver fuldkornsbrød om dagen" på s. 116-117 i den danske udgave af bogen, går ikke mere i detaljen med, hvor meget fuldkorn der bør være i det brød, man spiser i fase 3. I det korte resumé af fase 3 på s. 130 i bogen, står der "2 skiver fuldkornsbrød om dagen, gerne rugbrød med højt fiberindhold".<br />
<br />
Men i den amerikanske udgave har det afsnit, der svarer til ovennævnte afsnit i den danske udgave, følgende titel: "Two Slices of 100 Percent Whole Grain Bread per Day". Afsnittet lyder i den amerikanske udgave således:<br />

<div class="bbcode_quote">
<div class="bbcode_quote_head">Quote:</div>
<div class="bbcode_quote_body">If you are prone to putting on weight, get into the habit of avoiding white bread. White flour is too refined, and like white and other simple sugars, it enters into the bloodstream too quickly and in too great a quantity.<br />
<br />
One hundred percent whole grain bread tastes good and has a natural proportion of bran, which is a major ally in normal elimination.<br />
<br />
For this Consolidation phase of the diet, you are still under strict surveillance as your body is waiting to extract calories from everything. But once you reach the Permanent Stabilization phase, you will be able to eat bread normally, as long as it is whole grain or, even better, enriched with bran or fiber. From now on, if you enjoy bread at breakfast, you may lightly spread your 2 slices of whole grain bread with some reduced-fat butter or spread. But you may also decide to eat these 2 slices of bread at some other time of the day, for a cold meat or ham sandwich at lunchtime, or in the evening with some cheese, which is the next food to be added to your list.</div>
</div>
<br />
100&#37; fuldkornsbrød?!! Jeg har ikke fundet nogen brødprodukter i supermarkedet, der ligger på 100&#37; Det tætteste, jeg er kommet, et fuldkornsknækbrød ("Rågi" fra Wasa, der har et fuldkornsindhold på 73&#37;.<br />
<br />
Hmmmm. Jeg har tænkt mig i fase 3 at spise groft brød fra supermarkedet med så højt et fuldkornsindhold som muligt indenfor de enkelte brødkategorier (dvs. vælge rugbrød med fuldkornsindhold i den høje ende, og det samme med grovboller osv.) - selvom det ikke er 100&#37; fuldkornsindhold. Alternativt skulle man selv i gang med at bage brød, der indeholder 100&#37; fuldkorn, men det orker jeg ikke oveni alt det andet special-madlavning, inkl. bagning af alverdens ting med havreklid, som man jo stadigvæk skal have oveni de 2 skiver fuldkornsbrød.<br />
<br />
Men man kunne måske kombinere bagningen, så man i fase 3 laver én slags brød, der indeholder det nødvendige havreklid samt derudover udelukkende fuldkornsmel. Men nu havde jeg lige glædet mig til at få "rigtigt" brød igen i fase 3...<br />
<br />
Hvad gør I andre i fase 3?

Aladdinscookie

20/11/2012 kl. 11:24
Det ville jeg mene, hvis det er over 8 g kostfibre pr 100 g, som pr. definition er groft brød.
Christel

20/11/2012 kl. 12:38
Tak.<br />
Der er 16 gram fibre i pr. 100 gram
Denne tråd er lukket og kan ikke længere besvares

Søg forum

Seneste oprettede indlæg

Dukan Slankekur - Generelt
Opsigelse
25/04/2021 kl. 08:22

Står stille
11/04/2021 kl. 20:53

Dukan app (nybegynder)
16/03/2021 kl. 09:53

Fastelavnsboller
30/01/2021 kl. 16:05

Spsk eller vægt
22/01/2021 kl. 16:44

Seneste kommentarer

Opsigelse
17/05/2021 kl. 21:29

Spsk eller vægt
15/03/2021 kl. 09:44

Tekniske spørgsmål
Tilbage-tasten
16/11/2020 kl. 14:48

Opskrifter - LCHF
Fødselsdagskager på LCHF
14/09/2020 kl. 12:20

Hirseflager - er det tilladt på Dukan?
14/09/2020 kl. 12:14

Cookies hjælper os til at give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores ydelse, accepterer du vores cookies.