Oprettet af Louise Bagger d. 05/03/2014 kl. 20:41

Sødemidler

Hej..  Jeg har et kæmpe spørgsmål, i min verden...

Jeg er i vekselfasen og det fungerer faktisk super fint for mig...

men har det her problem, jeg kan ikke tåle sødemidlet aspartam.. Et kæmpe problem...

det er jo overalt.. Mine tænder føles som om de er ved at falde ud, mit tandkød begynder at bløde -flere dage af bare et stykke tyggegummi.. Så er totalt begrænset med yoghurt b.la.

jeg elsker chokolade men spiser intet under 75% kakao.. Problemet opstår jo så mht kuren, og regelsættet..

Isis har lavet chokolade uden aspartam og med stevia..   men det betyder jo ikke spis løs..

laver normalt selv chokolade mousse... Men det kan jeg jo ligesom ikke.. Og Isis har chokolade mousse - fyldt med aspartam... 

jeg bruger stevia og sukrin når jeg kan/der skal bruges sukker..

men der må da være andre end mig som har problemet..?? Hvad gør i..??

pt overvejer jeg selv at lave mousse af isis chokolade men kan ikke finde regelsættet der kan hjælpe mig med %'erne...

god dag derude, håber nogen kan hjælpe mig lidt... 


lucky

06/03/2014 kl. 04:47
Hej

Ja det kan jo være et problem,så må du bruge de sødemidler du kan tåle,hvis du køber  cheasy naturel så kan du jo selv søde det.med hensyn til chokolade så er det jo sådan set ikke tilladt du må bruge en fedt reduceret kakao 1 tsk.om dagen det er en tolereret madvare.

Håber det var svar nok 
<h1 id="ctl00_ctl00_ctl00_cphContent_cphMainContent_cphContentArea_ctrlHeading" itemprop="name"></h1>
Nanna

06/03/2014 kl. 06:48
Jeg bruger kun Stevia til at bage med og søde koldskål mm. Vil ikke hælde Aspartam eller lignende gift ind i kroppen. Muffins med chokolade
Pulver fra sitet her er vi glade for.

Start 77 kg - Delmål 72 kg - Slutmål 67 kg
Christel

06/03/2014 kl. 08:06
Hvordan fandt du ud af, at du ikke kan tåle sødemiddel? Jeg misftænker også at have problemer med aspartam, men ved ikke om man kan blive testet for det ..
Louise Bagger

10/03/2014 kl. 12:03
lucky: det forstår jeg faktisk ikke helt... Eftersom at der i opskriftsbogen faktisk er en chokolade mousse med chokolade i...???

Christel, er faktisk kommet lidt sært ind på det... pga sygdom har jeg er del problemer med min krop..

jeg starter med at blive sendt til udredning på hovedpineklinik pga daglig hovedpine og over 8 migræne anfald pr md..

da der er nogenlunde styr på det, bliver jeg sendt til diætist. Hun råder mig til at bytte alt ud med light produkter.. Som jeg selvfølgelig gør.. Efter en md begynder min hovedpine igen at tage til og det samme med migræne anfald, hvilket jeg ikke lægger noget i. Og det gør de på hovedpinekliniken heller ikke. De betragter det som et tilbagefald..

de første mdr fortæller diætisten mig at det er et resultat af at jeg bliver frataget mit sukker.. Og jeg tænker nåhh okay, jamen så...

men da vi når små 4 mdr tager mine smerter i kroppen til, har bøvl med nervesystem/signalere i kroppen (har bla fibromyalgi/kronisk smerte syndrom - men der var ikke diagnose på dette tidspunkt... Men smerterne tager til og jeg kontakter lægen - som på det tidspunkt ikke helt forstår..

jeg når nu 5 mdr på kur og er igen afsted på hovedpine klinikken, her spørger lægen mig direkte om jeg er på light produkter.. what tænker jeg.. har intet tabt på de 5 mdr så det kan ikke være fordi han kan se jeg taber mig..  Han forklarer så at det er langt fra første gang han ser det nemlig og vi begynder at snakke frem og tilbage.. Han råder mig til at føre dagbog over smerter, hovedpine, vejr vind temperatur osv den næste mdr.. Hvorefter jeg skulle stoppe med light produkter og så føre dagbog de næste to mdr efter og så komme til ny samtale..

efter mine 6 mdr ved diætist er ovre stopper jeg samarbejdet med et vægt tab på 0,5 kg.. :-/ hvor jeg 100 % havde fulgt det hun bad mig om..

da den 1 md var gået og jeg stoppede med light var jeg faktisk ved at være ret Syg... Og efter 2 mdr og jeg var til samtale ved hovedpineklinikken var jeg faktisk nogenlunde rask igen, så godt som jeg kunne blive, men knap halvering på smerterne.. Min hovedpine/migræne var tilbage på bedre niveau, dvs som inden jeg begyndte kur.. Jeg får nu afvide at det er helt normalt at der faktisk går længe før det er ude af kroppen.. Kontakter min egen læge som giver dem ret på hovedpineklinikken..

dvs hovedpine og migræne er nu igen knap halveret, jeg har stadig daglig hovedpine men gået fra 7 til 4 på smerte skemaet og mine migræne er nu igen gået fra 8 til 4 anfald pr md.

mine smerter er halveret gået fra 7 til 4 på smerte skemaet

mine tænder/tandkød er holdt op med at bløde og gøre ondt

min trang til søde sager er voldsomt faldet igen..

jeg begynder faktisk at tabe mig, på trods af at kosten er ændret fra light og over på sukker, ca 5 kg på et halvt år.. Dvs samme kost som diætisten bad mig om, nu blot med sukker..

i dag kan man nu ikke længere få tyggegummi med sukker, mange alm sukkerprodukter er fyldt med aspartam..

Jeg er ikke i tvivl om hvornår jeg får noget med aspartam i dag.. Min kæreste ville være sød og havde købt et sukker produkt for nogetstedsfra tilbage.. Ingen af os havde skænket det en tanke at der kunne være aspartam i.. Der gik 3 timer så begyndte mit tandkød at bløde og jeg fik migræne anfald kort efter.. Det er en typisk reaktion på det..

men da jeg godt kan tåle andre sødemidler - men slet ikke aspartam har der ikke været grund til at teste det..

har flere venner som drikker både 2 og 3 liter light produkter om dagen uden problemer.. Men de fleste er faktisk holdt efter de har set hvor voldsomt jeg reagerer..

har faktisk en bekendt som ikke troede på mig og som udsatte med for mad med aspartam, hun blev virkelig overrasket efter en 3 timer og jeg sad og tyggede på mine tænder fordi de gjorde ondt hvor min kæreste kigger på hende og spørger hvad hun har givet mig med aspartam..

såå der er helt sikkert nogen som ingen problemer har med det.. Men jeg forstår naturligvis ikke hvorfor det skal puttes i alt når man har såååååå mange bedre alternativer... 
Denne tråd er lukket og kan ikke længere besvares

Søg forum


Seneste oprettede indlæg

Dukan Slankekur - Generelt
Opsigelse
25/04/2021 kl. 08:22

Dukan Slankekur - Generelt
Står stille
11/04/2021 kl. 20:53

Dukan Slankekur - Generelt
Dukan app (nybegynder)
16/03/2021 kl. 09:53

Dukan Slankekur - Generelt
Fastelavnsboller
30/01/2021 kl. 16:05

Dukan Slankekur - Generelt
Spsk eller vægt
22/01/2021 kl. 16:44


Seneste kommentarer

Dukan Slankekur - Generelt
Opsigelse
17/05/2021 kl. 21:29

Dukan Slankekur - Generelt
Spsk eller vægt
15/03/2021 kl. 09:44

Tekniske spørgsmål
Tilbage-tasten
16/11/2020 kl. 14:48

Opskrifter - LCHF
Fødselsdagskager på LCHF
14/09/2020 kl. 12:20

Dukan Slankekur - Generelt
Hirseflager - er det tilladt på Dukan?
14/09/2020 kl. 12:14

Cookies hjælper os til at give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores ydelse, accepterer du vores cookies.